/sites/default/files/styles/ba/public/2024-06/TVS_0709.JPG?h=f7e1c113&itok=3ZCzkOFB

Op zondag 16 juni 2024 stonden de Nederlandse Kampioenschappen voor jeugdteams op het programma in de Jan Massinkhal in Nijmegen. Op deze kampioenschappen mogen van elk district de twee beste teams deelnemen. Het meisjes team -12 jaar van Judoclub Helden had zich hiervoor gekwalificeerd tijdens de Limburgse kampioenschappen in Roermond. Het team dit jaar bestond uit: Sofie Neesen, Mirthe Gubbels, Guusje van Sundert, Silke Coopmans, Nina Donkers, Ziva Horio, Kyara van den Nieuwenhuijzen en Sanne van Sundert.

Helaas hadden zich verder geen teams gekwalificeerd van Judoclub Helden. Wel waren we als club ruim vertegenwoordigd in de diverse combinatieteams. Zo waren Teun Schaareman en Senn van Zwienen uitgenodigd in Judoteam 077 -12 jaar.  Luuk van den Berg, Guus Donkers en Alex Hanssen judode eveneens mee in het Heren Judoteam 077 -15 jaar. Fleur van Sundert was ook uitgenodigd in het combinatieteam van  JTOL (Jeugd Talent Ontwikkeling Limburg). Al met al toch nog een groot aantal judoka's vanuit onze club die op dit mooie evenement acte de présence gaven.

In de ochtend stonden de meisjes klaar voor hun eerste ronde wedstrijd tegen SJO. Na een 1-0 achterstand bracht Guusje de stand weer gelijk op 1-1. Helaas werden de 3de en 4de wedstrijd verloren waardoor de winst van Sanne in de laatste wedstrijd niet meer mocht baten. Een pijnlijke 3-2 nederlaag die betekende dat de meisjes verder moesten in de verliezersronde. In deze verliezersronde mochten Silke en Kyara ook een partij judoën en kregen Guusje en Ziva rust.  In deze ronde troffen de meisjes JC Vos. Het tempo zat er goed in deze ronde, een overwinning van Sofie, Silke en Nina zorgde voor een 3-0 voorsprong. In de laatste twee potten werd goed geknokt door Kyara en Sanne. Sanne won haar partij overtuigend en zorgde voor de 4-1 eindstand.  In de 3de wedstrijd troffen de meiden Team Coolen.  In de eerste 3 partijen won alleen Guusje haar partij waardoor de druk bij Ziva kwam te liggen in de vierde wedstrijd. Ziva judode sterk en scoorde na een van haar vele aanvallen een mooie wazari. Helaas scoorde haar tegenstander net voor het einde met haar enige aanval ook een wazari. Na overleg tussen de scheidsrechters wees de scheidsrechter vreemd genoeg Team Coolen aan als winnares van de partij.  In de laatste partij won Sanne nog van haar tegenstander maar uitschakeling was helaas een feit.  Helaas een teleurstellend einde van het zeer mooie teamseizoen van deze meiden waarin de JJCL werd gewonnen en kwalificatie voor het NK werd binnengesleept tijdens de Limburgse kampioenschappen.

Teun Schaareman en Senn van Zwienen stond tegelijkertijd op de mat bij Judoteam 077. Beiden lieten mooi aanvallend judo zien.  Na de eerste ronde waar ze met pech als team verloren en naar de verliezersronde werden verwezen. Daarna werd er twee maal met 3-2 gewonnen en de laatste wedstrijd met 4-1 verloren. Teun pakte twee mooie overwinningen. Voor beide judoka's weer een super mooie ervaring en de nodige vlieguren op de tatami!

Fleur mocht in totaal 3 x de tatami op. In de eerste ronde werd team de Korte knap verslagen. In de tweede ronde troffen de meiden de uiteindelijke kampioen Top judo Nijmegen. Deze wedstrijd werd met 5-0 verloren. In de verliezersronde was ook in de laatste wedstrijd Top judo Amsterdam nog te sterk voor team JTOL.

De heren van Judoteam 077 werden aangevuld door 3 Helden. Luuk , Guus en Alex waren alledrie aardig op dreef vandaag en wonnen veel van de partijen waarin ze werden opgesteld.  In de eerste wedstrijd werd maar liefst met 6-1 gewonnen. In de 2de ronde was Bushi met 5-2 te sterk. Daarna wonnen de mannen nog twee ronden waardoor ze in het finale blok voor brons mochten judoën.  Ook voor deze heren weer een enorme ervaring op dit niveau.