/sites/default/files/styles/ba/public/2024-06/TVS_0131.JPG?h=197f1e6c&itok=ny7F59nF

Op zaterdag 1 juni en zondag 2 juni heeft judoclub Helden deelgenomen aan het internationaal toernooi in Venray. Een geweldig sterk bezet toernooi met judoka´s uit heel Europa en verder.  Traditiegetrouw ook een toernooi waar coaches, judoka´s en ouders en toeschouwers ernstig beproeft worden. Geduld is namelijk een zeer schone zaak in Venray. Maar het mocht ook deze keer de pret weer niet drukken!

Sofie Neessen was op de zaterdag als allereerste aan de beurt, in de strijd om brons kwam ze net te kort voor het podium. De wedstrijd ging jammerlijk op scheidsrechter beslissing verloren. Guusje van Sundert was lekker op dreef en bereikte met 2 winstpartijen de finalehal. Hier luisterde Guusje uitstekend naar de opdracht en wist zo knap het brons te winnen. Ook een bronzen medaille was er voor Guus Manders die als enige Nederlander in zijn poule erg goed stond te judoën. Na een wazari achterstand in de partij om brons boog Guus de partij knap om en pakte met twee mooie scores de partij.

Fleur van Sundert moest in de eerste partij diep gaan tegen de latere nummer 3 uit Engeland. In de halve finale stond wederom een Engelse op de mat.  Mede door deze knappe winstpartij wist Fleur de finale te bereiken welke helaas verloren ging. Een goed bevochten zilveren plak voor Fleur. Guus Donkers, Luuk van den Berg, Frits Hermans, Sofie Neesen, Teun Schareman, Saake van den Beuken, Alex Hanssen en Sanne van Sundert wisten in hun poules knap meerdere partijen te winnen. Helaas was deze dag het podium net buiten bereik. Nina Donkers wist jammer genoeg geen partij te winnen.

Op zondag was het de beurt aan de -18. Bij de dames deden Bo van den Brand en Marlouk Colbers mee. Bo won haar eerste wedstrijd snel van een Duitse. Daarna was een Engelse, de uiteindelijke kampioen, te sterk voor haar. In de herkansing kwam Bo pas echt op stoom en won achtereenvolgens van een Schotse, een Nederlandse en voor brons won ze in de finalehal overtuigend van een Letse. Een hele mooie derde plek!

Marlouk begon heel sterk met winstpartijen door mooie ippons tegen een Engelse en Duitse. In de kwartfinale moest ze het opnemen tegen een bekende Nederlandse tegenstander. Ook deze werd met een sterke pakking en een mooie sankaku overtuigend gewonnen. In de halve finale kwam ze wazari achter en blesseerde daarbij een rib. Op wilskracht wist ze de partij in de slotseconden toch nog naar haar toe te trekken. Helaas kon ze de finale door de blessure niet judoën waardoor ze zilver won. Jammer van de finale, maar een erg sterk toernooi voor Marlouk.

Niels van den Berg en Levi Lijssen wonnen allebei één partij in zwaarbezette poules. Levi won met een knallende harai goshi en Niels met een mooie doorstuurtechniek. Helaas zat er vandaag niet meer in voor de heren, al zaten ze er allebei dichtbij in hun andere partijen.